Ugrás a fő tartalomra

Olvasás 7 hete - 6. hét



Az eheti témánk:
Klasszikusok kontra kortárs irodalom
Magyar kontra külföldi irodalom, avagy miért félünk egy-egy magyar/külföldi író művétől?
Regények kontra novellák: Ön melyiket preferálja? Miért? Olvas-e novellákat?
Az iskolai irodalomórák bátorítanak vagy tántorítanak? Miért olvasnak egyre kevesebbet a fiatalok? Ön mit olvastatna az ifjúsággal?


Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy apukám minden este olvasott nekem fel kedvenc mesekönyveimből, így nem volt nehéz lépés eltalálni a komolyabb művekig. Rengeteg féle könyvet olvastam már, a sci-fitől a romantikus művekig, a klasszikus 200 éves művektől a maiig. Minden műfajban meglehet találni a szépet. Imádom a lovaskocsis, bálokkal teli korszakot, s erről hitelesen, csak az tud írni, aki bele született, ki átérezte minden báját és átkát. Lehet hogy tele vannak e művek divatjamúlt szabályokkal és kifejezésekkel, de mégis magával ragadja az embert. Ilyen például a Jane Austen művek.  Ki imádja, észre se veszi, hogy meglehetősen ódivatú a nyelvezete, vagy okvetlenül tudálékos. Végül is e "idegen" szavak egyszer szerves részei voltak a nyelvünknek, csak a nyelv egy "élő" szervezet, mi folyamatosan változik. Mi meg egyre kevésbé tartjuk fontosnak a gyökereinket. Nem csoda ám, hogy le kellett fordítani Jókai Mór műveit. A mai fiataloknak túl elvont egy 100-140 éves mű (úgy két-három nemezék), pedig akár még a dédapánk is írhatta volna. Természetesen azért fontosak a kortárs irodalmak is. Az ember könnyebben olvassa a beszélt nyelvet, s ráadásul kell az ember lelkének egy kis romantikus vámpír regény, még ha nem is időtálló mű.
Szerintem az e heti témák közül a legfontosabb kérdés, hogy miért is olvasunk egyre kevesebbet, pedig a válasz igen egyszerű: Mi is rohanunk a világgal. Nincs holmi drága időnk leülni egy fél órára egymagunkkal.
Az irodalomórákkal való tapasztalatom nem pozitív volt. Szerintem bármit kitalálhat az Oktatási Hivatal. A tanórákon a diákok alszanak, játszanak és a fa*ukat mutogatják (öhm tényleg megtörtént). A tanárunk mindent megpróbált, igyekezett a fejünkbe verni valamit. Még a kötelező olvasmányokat is felolvasta, de ha egy diák nem figyel, hogy jut el a csöpp kis agyába? Tény, hogy egyre nehezebb tanítani. Már a szülők, nem nevelik a gyermeküket, vagy csak nem tudják, hogy is kéne valójában. Az óvónéniknek, tanárnéniknek meg nincs erre ereje. 30 gyermeket egyszerre nevelni körülbelül lehetetlenség. Örül, ha nem ugranak le a mászóka tetejéről fejjel a földre.
Személy szerint a fiatalsággal a klasszikus irodalmat olvastatnám, hogy ragadjon rájuk valami, de hát haladni kell a korral, és figyelni a fogyasztók kívánságait. A könyvespolcokról elkapkodják a "vörös pöttyös" könyveket. Sokan csak ezeket a köteteket hajlandóak a kezükbe venni. Hasonló, mint az Apple-mánia. "Nem mindig a legjobb, de hát másról hallani se akarok."


Forever klasszikus irodalom! - ez van, már csak régimódi maradok


Úgy látszik ez a bejegyzés egy kicsit kuszává sikeredett, de remélem megértette pár ember, hogy milyen gondoltatok kavarognak a fejemben.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Herz szalámi receptek

Azt hiszem, szalámival el vagyunk látva a közeljövőben. A trnd projektnek hála 10 csomag Herz Classic szalámit és egy rúd 400g-os szalámit kaptam tesztelésre. A nagy részét már szétosztottam a kollégáim között, hadd egyenek ők is egy jót. Remélem, jövőhéten jobb idő lesz, mint a mai nap (bőrig áztam a munkába menet), mert piknikeznénk egy nagyot a Labor Café-val. Nincs kellemesebb egy jó társaságban falatozni. Külön örültem, hogy a csomaghoz 1-2 receptet is mellékeltek. Az alábbi fel is keltette a figyelmemet: Herz Burger 35g Herz téliszalámi 1 db csemege uborka (5-8 cm) 1 ev. majonéz 30g vörös cheddar sajt ízlés szerint galambsaláta 1 tk. szezámolaj 1 ek. sajtszósz (kéz vagy házi) 1 db magos pogácsa A szalámi szeleteket felcsíkozzuk. Az uborkát felvágjuk juliennre (kis kockák), majd összekeverjük a szezámolajjal és a szalámi csíkokkal. Lereszeljük a cheddar sajtot, felmelegítjük a sajtszószt. Majd összeállítjuk a burgert. A félbevágott magos pogács

Játék az egész, vagy sem?!

Még jóval a gyermekvállalás előtt állok, de mint "nagy" játékos, már kialakult bennem egy kép a "gyerekek vs. konzol" témával kapcsolatban. Ez alatt nem csak a számítógépes játékokat értem, hanem például a televeziós finomságokat is. Tele van bugyuta sorozatokkal és mesékkel, melyet porontyunk tátott szájjal figyel. A tudósok kimutatták, hogy egy fejlődő agy számára káros az állandósult üresjárat. Ezt előidézheti pár óra internetezés, játék a Battlefield-del (lövöldözős katonai játék - reflexivitást fejleszti, de hogy mennyi 2x2, arra biztos nem ad választ) vagy pár óra Való Világ show, miközben nem használjuk agyunkat. Mi történik miközben félresöpörjük a gondolatokat? Nem mélyülnek tovább az agy fehérállományának barázdái, nem képződnek új pályák. A fehérállományban találhatóak a velőshüvellyel körülvett axonok (együttese az idegrost) melyek vezetik az ingerületet.  Ezáltal jelentős szerepe van az agyunk információfeldolgozásának sebességében. Korai gyer

Gerald Durrell - Madarak, vadak, rokonok

Mikor kezembe vettem a kötetet, fogalmam sem volt, hogy mibe csöppenek bele. Az íróról még nem is hallottam (elég szégyenletes, Miskolcon még mellszobra is van).  Így kétes érzésekkel kezdtem bele az olvasásba, teljesen fölöslegesen. Már az első pár oldalban lekötött, magához láncolt a kalandregény. De hát ki ne szeretne bele egy olyan műbe, ami a mesés Korfu szigetén játszódik!? Szerintem Gerald Durrell bácsi is így volt ezzel. A történettel nem sokat foglalkozott, saját gyerekkorát vetette papírra öniróniával és önfeledt humorral. Mindemellett nem rejtette véka alá világmegváltó gyermeki gondolatait. " Theodore felhorkantott nevettében.  – Csakhogy a csigák nem ülnek ám a tojásaikon – magyarázta. – Elássák őket a nedves földbe, és ott hagyják.  – A legjobb módja a családi életnek – mondta a mama váratlanul, de mélységes meggyőződéssel. – Bárcsak én is eláshatnálak benneteket a nedves földbe, és ott hagyhatnálak." " Meg fogja látni, hogy a nősténynek komplex szer