Még jóval a gyermekvállalás előtt állok, de mint "nagy" játékos, már kialakult bennem egy kép a "gyerekek vs. konzol" témával kapcsolatban. Ez alatt nem csak a számítógépes játékokat értem, hanem például a televeziós finomságokat is. Tele van bugyuta sorozatokkal és mesékkel, melyet porontyunk tátott szájjal figyel.
A tudósok kimutatták, hogy egy fejlődő agy számára káros az állandósult üresjárat. Ezt előidézheti pár óra internetezés, játék a Battlefield-del (lövöldözős katonai játék - reflexivitást fejleszti, de hogy mennyi 2x2, arra biztos nem ad választ) vagy pár óra Való Világ show, miközben nem használjuk agyunkat.
Mi történik miközben félresöpörjük a gondolatokat?
Nem mélyülnek tovább az agy fehérállományának barázdái, nem képződnek új pályák. A fehérállományban találhatóak a velőshüvellyel körülvett axonok (együttese az idegrost) melyek vezetik az ingerületet. Ezáltal jelentős szerepe van az agyunk információfeldolgozásának sebességében.
Korai gyermekkorban a szürkeállomány fejlődese is a legaktívabb. Ezért szívnak magukba annyi tudást a párévesek. Ráadásul már kimutatták, hogy a szürkeállomány sürűsége kapcsolatban áll a nyelvérzékkel, memóriával és a koncentrációval. Persze később is tornázhatjuk agyunkat, de lássuk be, egyre nehezebb.
Mint minden másnak, a vidójátékoknak, a televíziós műsoroknak is van pozitív oldala. Számos oktató filmet, logikai játékokat találhatunk. Ilyen például a Mindentudás Egyeteme, Varázslatos Emberi Test vagy a Your Shape: Fitness Evolved (Xbox360 és Kinect szükséges).
Kiskoromban az ilyen programokkal játszva megtanultam számolni, megtanultam az emberi test részeit. Még azt is tudtam, hogy hány csontból áll az emberi test. Még mai fejjel is szívesen játszok oktató játékokkal. A Nintendo játékadatbázisában bőven válogathatok a nyelv -, rajzoktató stb. programok között. Az egyik leghíresebb ilyen program a Dr. Kawashima's Brain Training How old is Your Brain? A program a különféle feladványokkal megdolgoztatja agyunk minden területét, ezáltal újra formába hozhatjuk mentális képességeinket.
Ezek a programok főleg az emberi tudásanyag bővítésére valók, úgyhogy nem szabad megfeledkeznünk a kreativitásunkról, az emberi alkotóképességről. Ezek fejlesztésére a legoptimálabb a hagyományos játékok, mint pl. Lego, origami, makettezés, puzzle. Hajtogatni még nem tudunk számítógépen (rendkívül fejleszti a térlátást), úgyhogy nem lehet mindent helyettesesíteni a technikával.
Összegezve nem vagyok ellene a technika által nyújtott lehetőségeknek, de csakis szülői felügyelet mellett, mert a pro-k mellett ott a krontra is.
S néha küldjük ki játszani gyermekünket a játszótérre. Az egészséges fejlődéshez friss levegő is kell, nem csak a sok-sok könyv.
Megjegyzések